0
محتویات سبد خرید
فرق بین cpu اینتل و AMD

فرق بین cpu اینتل و AMD

CPU جزء یک سیستم کامپیوتری است که عملیات اساسی (مانند پردازش داده‌ها) سیستم را انجام می‌دهد، داده‌ها را با حافظه سیستم یا لوازم جانبی آن تبادل می‌کند و سایر اجزای سیستم را مدیریت می‌کند.

CPU اینتل:

اینتل مخفف عبارت"Integrated Electronics" است. اینتل یک شرکت چند ملیتی و شرکت فناوری آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در سانتا کلارا، کالیفرنیا، در سیلیکون ولی است. این رابرت نویس اختراع کرد. این توسعه دهنده اولین پردازنده x86 اینتل 8086 است. این پردازند‌ها عملکرد CPU خوبی دارند و تقریباً همه پردازنده‌های اینتل دارای iGPU هستند. این پردازنده همچنین با هزینه مصرف برق بیشتر و عمر باتری، نسبت به پردازنده‌های AMD سرعت بیشتری دارد. بنابراین، برای حجم کاری کوتاه و تقویت تک هسته‌ای مخصوصاً در لپ تاپ‌ها، از لپ تاپ‌های جدیدتر اینتل می‌توان در مواقعی استفاده کرد که عمر باتری نگران کننده نباشد.

اگر ما در مورد دسکتاپ صحبت می کنیم و می خواهید سازگاری پردازنده، Mother Board یا سوکت را تغییر دهید، به دلیل تغییرات مکرر Mother Board ‌و چیپست، Intel در مقایسه با پردازنده AMD گزینه‌های کمتری برای آن در دسترس دارد. به طور مثال Intel Xeon ،Intel Core i series ،Intel Core m series 2

CPU اینتل

دستگاه‌های میکرو پیشرفته (AMD):

AMD مخفف Advanced Micro Devices است. این یک شرکت نیمه هادی آمریکایی چند ملیتی است که در سانتا کلارا، کالیفرنیا مستقر است. این توسط جری سندرز، جک گیفورد، جان کری اختراع شد. عرضه پردازنده های x86 را به عنوان تولید کننده منبع دوم آغاز کرد و رقیب Am386 شد. در مقیاس ‌101، پردازنده های AMD دارای رتبه 5 هستند. این پردازنده در محدوده مشابه ارزان‌تر از پردازنده‌های Intel است. این پردازنده‌ها در مقایسه با نسل فعلی سری Core کارآمد هستند. APU های AMD نیز برای عملکرد خوب iGPU و عملکرد CPU قابل مقایسه با سری Core i گزینه مناسبی هستند.

لپ تاپ‌هایی که از پردازنده های Ryzen استفاده می کنند در مقایسه با لپ تاپ‌های اینتل معمولاً سرعت پایین تری دارند و کمتر تهاجمی عمل می کنند، اغلب باتری خنک تر و طولانی تر کار می‌کنند، بنابراین برای لپ تاپ‌ها، وقتی عملکرد iGPU بالاتر و عمر باتری بیشتر ترجیح داده می‌شود، می توان از لپ تاپ‌های دارای رایزن استفاده کرد.

سی پی یو amd

اگرچه، هنگام ساختن رایانه رومیزی جدید، CPU های سری FX سری  APU های سری A هستند و باید به دلیل مصرف بیشتر برق و خروجی حرارت از آن‌ها اجتناب کرد. اگر ما در مورد دسکتاپ، تلفن همراه صحبت می‌کنیم و شما فقط می‌خواهید بازی‌های معمولی و برای استفاده روزمره انجام دهید، پس Ryzen APU راهی است که باید پیش بروید. برای کارهای سنگین تر مانند ویرایش ویدئو، مدل سازی سه بعدی و غیره، CPU های Ryzen 7 یا 9 یا Threadripper باید ترجیح داده شوند. در مینی کامپیوترها  cpuهای به کار رفته هم از نوع AMD هستند و هم اینتل، با این ویژگی که هر دو در سری جدید کم مصرف هستند. 

جشنواره محصولات فروشگاه مینی کامیپیوتر