0
محتویات سبد خرید
مقایسه مینی کامپیوتر و لپ‌تاپ

مقایسه مینی کامپیوتر و لپ‌تاپ

برای هر فردی که قصد خرید کامپیوتر قابل‌حمل را دارد، این سؤال پیش می‌آید که لپ ‌تاپ خریداری کنید یا مینی‌کامپیوتر؟ کدام یک می‌تواند گزینه بهتری باشد؟
نمی‌توان پاسخ دقیقی برای این سؤال پیدا کرد چرا که بستگی به نیازهای فرد دارد. هر دو دستگاه سبک و قابل‌حمل هستند؛ اما دیگر تفاوت‌های آن با یکدیگر می‌تواند مشخص کند که کدام یک مناسب شماست!
در ادامه این مقاله از فروشگاه مینی‌ کامپیوتر، تفاوت‌های لپ‌تاپ و مینی ‌کامپیوتر را توضیح می‌دهیم تا شما عزیزان بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت لپ تاپ و مینی کامپیوتر

همان‌طور که اشاره کردیم هر دو گزینه برای جابه‌جایی مناسب هستند؛ اما بااین‌حال نیازهای شما انتخاب می‌کند که کدام یک را خریداری کنید. به طور مثال اگر نیاز دارید در هر مکانی مانند مترو یا کتابخانه از آن استفاده کنید، لپ‌تاپ می‌تواند گزینه بهتری باشد.
لپ‌تاپ‌ها به دلیل داشتن باتری، نمایشگر و... قابل‌استفاده در هر مکانی هستند؛ اما استفاده از آن‌ها در محیط‌هایی که گردوخاک زیاد است؛ مانند کارگاه توصیه نمی‌شود؛ چرا که غبار و خاک می‌تواند در کاهش عمر مفید دستگاه اثرگذار باشد 
بهترین گزینه برای استفاده در محیط‌های کاری می‌تواند مینی‌ کامپیوتر باشد؛ زیرا با داشتن مقاومت بیشتر در برابر این‌چنین آسیب‌ها، طول عمر بیشتری نسبت به لپ‌تاپ دارد.
از دیگر تفاوت‌هایی لپ تاپ و مینی کامپیوتر:

مصرف برق

در مقایسه لپ‌تاپ و مینی کامپیوتر، در 99 درصد اوقات مصرف برق مینی‌کامپیوتر کمتر است. همین امر سبب شده تا یکی از بهترین گزینه‌های مورداستفاده در ارگان‌ها، ادارات یا هر محل کار دیگری باشد.
1 درصد باقی مانده، مینی کامپیوترهایی هستند که به واسطه داشتن سخت افزار قوی و بروز ممکن است مصرف برق بیشتری نسبت به لپ تاپ های معمولی داشته باشند.


ارتقاپذیری

هر دو گزینه امکان محدودی برای ارتقا در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ چرا که طراحی کوچک و ظریف در مینی‌کامپیوتر یا لپ‌تاپ فضای کافی برای ارتقا را از کاربر سلب می‌کند؛ بااین‌حال مینی ‌کامپیوتر پتانسیل بیشتری برای ارتقا دارد و می‌توانید حافظه ذخیره‌سازی (Hard disk)، حافظه سریع (ram) یا دیگر موارد را بعضی از مدل‌ها ارتقا دهید.


عملکرد

یکی از دلایل قیمت مناسب مینی کامپیوتر مشخصات سخت‌افزاری معمولی‌تر نسبت به لپ تاپ یا کامپیوتر‌های رومیزی است. لپ‌تاپ ها در انواع مختلف و برای کاربری‌های مختلف تولید می‌شوند که همین امر سبب شده نسبت به بیشتر مینی کامپیوتر ها عملکرد و قدرت پردازش بیشتری داشته باشند؛ بااین‌حال باید اشاره کرد که مینی‌کامپیوترهای پر قدرت و حرفه‌ای توسط برندهای مختلف تولید می‌شوند که قیمت بسیار بالاتری نسبت به دیگر مدل‌های معمول مینی کامپیوتر دارند.

قیمت

با اشاره به‌تمامی تفاوت‌های مینی کامپیوتر و لپ تاپ می‌توان گفت، بیشتر مدل‌های مینی کامپیوتر به دلیل داشتن ساختار و طراحی ساده نسبت به لپ تاپ قیمت مناسب‌تری دارند.
ناگفته نماند که بعضی از مینی کامپیوترها مانند مینی‌کامپیوترهای گیمینگ، به‌واسطه سخت‌افزاری قدرتمندی که دارند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.


ابعاد

لپتاپ ها به دلیل داشتن طراحی پیچیده‌تر، ابعاد بزرگ‌تری نسبت به مینی کامپیوتر ها دارند. اگر فضای کمی در اختیار دارید و نیاز به یک کامپیوتر دارید مینی‌ کامپیوتر گزینه مناسب‌تری نسبت به لپ تاپ برای شما می‌تواند باشد.

 

 

وزن

مینی کامپیوتر به دلیل نداشتن باتری، نمایشگر و دیگر بخش‌های جزئی، نسبت به لپ‌تاپ وزن کمتری دارد؛ بااین‌حال درصد کمی از مینی‌کامپیوترهای موجود در بازار  مانند مینی کامپیوتر Minisforum EliteMini B550 به دلیل داشتن ساختار و سخت‌افزار پیشرفته می‌توانند وزن بیشتری نسبت به لپ‌تاپ‌ها داشته باشند.
 

لپ تاپ برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به دنبال طراحی زیبا می‌گردید و قیمت یا وزن دستگاه اهمیت زیادی برای شما ندارد لپ تاپ بهترین گزینه برای شماست. صفحه‌کلید، تاچ‌پد، نمایشگر و باتری به شما این امکان را می‌دهد تا هر زمان که نیاز داشتید از آن استفاده کنید؛ به طور کل می‌توان گفت که لپ تاپ بهترین گزینه برای کسانی است که قدرت و پردازش بالا را در کنار طراحی و ساختار کامل می‌خواهند.
دانشجویان، دانش‌آموزان، مهندسان و حتی مدیران از جمله اشخاصی هستند که لپ تاپ برای آن‌ها  می‌تواند مناسب باشد.

چه کسانی باید مینی کامپیوتر خریداری کنند؟

مینی کامپیوتر به‌واسطه قیمت پایین و قدرت پردازش قابل‌قبول از محبوبیت زیادی در بین شرکت‌ها، ارگان‌های مختلف و حتی مراکز آموزشی دارد؛ چرا که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.
مصرف انرژی کم، طول عمر متوسط 10 تا 12 سال، قیمت مناسب و طراحی مقاوم از جمله دلایل محبوبیت مینی کامپیوتر در بین ارگان های مختلف است.

کاربردهای مینی کامپیوتر

مینی کامپیوترها به‌غیراز استفاده‌های روزانه و پردازش‌های سبک و یا سنگین کاربردهای متعدد دیگری، نیز دارند؛ مانند سرورهای خانگی. طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها و مشاغل مختلف می‌توانند کاربر مینی کامپیوتر باشند و این امر سبب افزایش کاربری آن در انواع مختلف می‌شود. 
مینی کامپیوترها می‌توانند، یکی از بهترین گزینه‌های مناسب برای دانش‌آموزان و یا دانشجویان باشند، چرا به‌راحتی می‌توانند امور دانش‌آموزی را پردازش کنند.
اگر محدودیت فضا در خانه دارید یا می‌خواهید در هزینه‌های تمام شده صرفه‌جویی کنید، مینی‌ کامپیوتر می‌تواند بهترین گزینه برای جاگزینی کامپیوترهای رومیزی باشد و امور روزانه شما را به‌خوبی پردازش کند.