0
محتویات سبد خرید
نرم افزار ERP چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

نرم افزار ERP چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

نرم افزار ERP یا Enterprise Resource Planning چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

در این مقاله سعی داریم به سوالات و موارد زیر پاسخ دهیم

نرم افزار ERP چیست؟

نرم افزار ERP بسیاری از فرآیندهای تجاری را به هم متصل و تعریف می‌کند و جریان داده‌ها را امکان پذیر می‌کند. سیستم ERP امکان تکرار داده‌ها و ادغام آن را از بین می‌برد. ERP عملکردهای مختلف را در یک سیستم به منظور تنظیم فرآیندها و اطلاعات در سراسر شرکت ادغام می‌کند. با یک نرم افزار ERP می‌توانید مشاغل و شرکت‌های کوچک و متوسط را مدیریت کنید. نرم افزار ERP ابزاری قدرتمند و استراتژیک برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار دارد. از این نرم افزار می‌توان برای مدیریت اطلاعات در یک شرکت نیز استفاده کرد. همچنین می‌تواند اطلاعات، دید، تجزیه و تحلیل و عملکرد را در هر جنبه‌ای از کسب و کار ارائه دهد. فن آوری ERP همچنین جریان اطلاعات را در زمان واقعی تسهیل می‌کند. علاوه بر این، این نرم افزار می‌تواند فرآیندهای اصلی شرکت شما را خودکار کند.

ERP چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم ERP نرم افزاری است که عملکردها یا نرم افزارهای مختلف را با ابزار دیگری ترکیب می‌کند. استفاده از این نرم افزار بسیار آسان است و از همه مهم‌تر در زمان صرفه جویی می‌کند و نیازی به استفاده از سیستم‌های مختلف در طول روز ندارید. برای مثال می‌توانید از آن برای کنترل زمان، مدیریت پروژه، صورت حساب و برنامه‌ریزی منابع استفاده کنید. ERP می‌تواند یک نرم افزار مبتنی بر ابر باشد و در هر مکانی قابل استفاده باشد. از طرفی این نرم افزار می‌تواند یک سیستم مستقل باشد و در وب سرورهای شرکتی و یا یک سیستم هیبریدی استفاده شود. نرم افزار ERP عملکردهای اصلی یک شرکت را در یک نرم افزار واحد ترکیب می‌کند. در این مقاله به بررسی سیستم‌های ERP ابری می‌پردازیم و مزایای آن ها را بررسی می‌کنیم.

تعریف سیستم ERP چیست؟

اصطلاح ERP مخفف عبارت Enterprise Resource Planning است. با این حال، حتی نام کامل آن را بیان نمی‌کند که چیست یا چه کاری انجام می‌دهد. ERP به سیستم‌ها و نرم افزارهایی گفته می‌شود که توسط شرکت‌ها برای مدیریت فعالیت‌های تجاری روزمره مانند حسابداری، ساخت و ساز و مدیریت پروژه استفاده می‌کنند.

Erp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تفاوت بین CRM و ERP چیست؟

در نگاه اول، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) از بسیاری جهات بسیار شبیه به هم هستند. هر دو برای افزایش سودآوری شرکت استفاده می‌شوند و می توانند به طور کامل با یکدیگر ادغام شوند. با این حال، اگر به طور جداگانه به آن‌ها نگاه کنید، درک اینکه چگونه CRM و ERP در بهبود بهره وری و افزایش فروش نقش دارند، آسان‌تر خواهد بود. توجه به این نکته ضروری است که CRM و ERP از روش های مختلفی برای افزایش سودآوری استفاده می کنند. ERP با ایجاد فرآیندهای تجاری بهتر، هزینه‌های سرمایه ای برای فرآیندها را کاهش می دهد و CRM، فروش و سود را افزایش می دهد. شرکت ها همچنین می توانند از برنامه ریزی منابع تولید یا برنامه ریزی نیازهای مواد (MRP) استفاده کنند.

نرم افزار CRM چه کاری انجام می‌دهد؟

نرم افزار CRM به استراتژی‌ها، ابزارها و فناوری‌هایی اشاره دارد که توسط شرکت‌ها برای رشد کسب و کار، یافتن و حفظ مشتریان استفاده می‌شود. نرم افزار CRM در هر مرحله از تعامل با مشتری برای ایجاد سود ثابت و کارآمد استفاده می‌شود. این نرم افزار داده‌های مشتریان را از چندین منطقه جمع آوری می‌کند و تمام داده‌ها در یک پایگاه داده ذخیره می‌شود. از این رو، کاربران می‌توانند به راحتی به داده‌های بسیار مهم از یک منبع دسترسی پیدا کرده و مدیریت کنند. نرم افزار CRM تجربیات خوب و رضایت مشتری را برای ایجاد سود قابل توجه بهبود می‌بخشد.

نرم افزار ERP چه کاری انجام می‌دهد؟

نرم افزار ERP برای کارآمدتر و موثرتر کردن فرآیندهای یک شرکت در نظر گرفته شده‌است. پلت فرم ERP شما را قادر می‌سازد تا روی داده ها تمرکز کنید. به این ترتیب CRM با مشتری و ERP با کسب و کار هم‌سو می‌شود. ERP همچنین شما را قادر می‌سازد تا به سرعت اطلاعات استاندارد را در همه زمینه‌ها تبادل کنید. 

نرم افزار ERP معمولا شامل موارد زیر است

  • CRM یا نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری محصول را برنامه ریزی کنید و آن را بخرید.

  • مدیریت پروژه برنامه ریزی برای تولید و تحویل فاکتورها را مدیریت کنید.

  • حسابداری و مدیریت مالی

  • مدیریت فروش

  • مدیریت زنجیره تامین چندین شعبه را مدیریت کنید.

  • فایل ها و اسناد را به اشتراک بگذارید.

ارائه گزارش‌ها و تحلیل های پیشرفته سیستم ERP چه کاری انجام می دهد؟

یک سیستم ERP یک ساختار داده است که معمولا از یک پایگاه داده مشترک استفاده می‌کند. این سیستم با استفاده از ساختارها، تعاریف و تجربیات مشترک کاربر، دسترسی به داده های مختلف را فراهم می‌کند. ERP برنامه‌ها و ابزارهایی را ارائه می‌دهد که تمام بخش‌های یک شرکت را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط موثرتری داشته باشند. به عنوان مثال، کارکنان می‌توانند به داده‌های مشابه کارکنان مدیریت مالی دسترسی داشته باشند تا نیازهای خود را برآورده کنند. همه داده‌ها در زمان واقعی در دسترس هستند، بنابراین کارکنان می‌توانند تصمیمات تجاری آگاهانه‌تری را سریعتر بگیرند. با نرم افزار ERP می‌توان تمامی وظایف مهم تجاری مانند هزینه یابی، ساخت، مسائل مالی، منابع انسانی، بازاریابی، فروش و خرید را به سرعت انجام داد.

چرا در ERP سرمایه گذاری کنیم؟ مزایای ERP چیست؟

اثرات مثبت ERP در دنیای تجارت را نمی‌توان نادیده گرفت. از آنجایی که داده‌ها و فرآیندها با نرم افزار ERP مرتبط هستند، شرکت‌ها می‌توانند از این نرم افزار برای ادغام اجزای مختلف و بهبود گردش کار خود استفاده کنند.

نمونه‌هایی از مزایای ERP عبارتند از

1. ایجاد یک کسب و کار در حال رشد با اطلاعات بلادرنگ تولید شده از طریق گزارش‌ها

2. هزینه های عملیاتی کمتر از طریق فرآیندهای تجاری تعریف شده و ساده تر

3. همکاری گسترده با به اشتراک گذاری داده‌ها در قراردادها، نیازها و سفارشات کاربران

4. افزایش بهره وری از طریق تجربه کاربری مشترک در بسیاری از عملکردها و فرآیندهای تجاری مدیریت می‌شود.

5. ایجاد زیرساخت مستحکم از طریق کلیه فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها با اهداف مشترک

6. پذیرش بیشتر کاربر از طریق تجربه و طراحی مشترک کاربر

7. کاهش ریسک با بهبود یکپارچگی داده‌ها و مدیریت مالی

8. کاهش هزینه‌های اداری و عملیاتی از طریق سیستم‌های یکسان و یکپارچه اکثر شرکت‌ها می‌توانند از نرم افزار ERP استفاده کنند.

همه سازمان‌ها مشتریان را مدیریت می‌کنند، محصولات و خدمات را می‌خرند، چیزی را می‌فروشند و منابع مالی را تخصیص می‌دهند. نحوه انجام فعالیت‌های مختلف توسط صنایع مختلف متفاوت است، اما هر شرکتی این کارهای اساسی را انجام می دهد. در بیشتر موارد، این فرآیندها از طریق یک پلتفرم یکپارچه به جای چند نرم افزار انجام می شود.

سازمان‌ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چه نوع سیستم های ERP وجود دارد؟

سیستم‌های ERP معمولاً شامل توابعی برای حسابداری، برنامه ریزی منابع و CRM فروش هستند. شما می‌توانید عمل‌کردهای مختلفی را برای رفع نیازهای خود ادغام کنید.

در واقع سه نوع پیاده سازی ERP وجود دارد

ابری، استاندارد، ترکیبی

شما می‌توانید مزایای هر یک را بررسی کنید و بهترین را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

انواع ERP شامل موارد زیر است

1. ابری Cloud ERP

نوعی نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی است که به‌جای اینکه در محل یا در مرکز داده‌ی شما روی سیستم عامل رایانش ابری اجرا شود.

2. پیش فرض:

این را می‌توان بر روی رایانه‌های شخصی یا شرکتی نصب و اجرا کرد و نیازی به اجرا از راه دور در بانک مرکزی مانند سرور یا ابر نیست.

3. ترکیبی:

نرم افزار هیبریدی ERP به دو ردیف ERP معروف است، به این معنی که برخی از اجزای برنامه‌های ERP در فضای ابری و برخی دیگر به صورت پیش فرض هستند.

ERP چیست؟ چرا ERP مهم است؟

در مورد ویژگی‌ها و عمل‌کردهای مختلف نرم افزار ERP صحبت کردیم. در اینجا چند دلیل برای اهمیت این نرم افزار آورده شده است. نرم افزار ERP سیستم‌های زیادی را که ممکن است در شرکت شما مجزا باشند ادغام می‌کند. کارمندان شما می‌توانند از یک سیستم مرکزی به تمام ابزارهایی که برای کار خود نیاز دارند دسترسی داشته باشند. با ادغام سیستم‌های مختلف، کارکنان می‌توانند از زمان خود استفاده بهتری کنند. علاوه بر این، بازیابی داده‌ها با پایگاه داده مرکزی بسیار آسان‌تر است. همچنین با اجتناب از آموزش کاربر در مورد نحوه استفاده از چندین سیستم، در هزینه شرکت شما صرفه جویی می‌کند. با یک پایگاه داده متمرکز، می‌توانید یک منبع داده واحد، قابل اعتماد و به روز برای کسب و کار خود ایجاد کنید. این باعث کاهش خطاهای ناشی از کار با داده های نادرست و کاهش هزینه‌ها می شود. همه اعضای تیم و حوزه‌های تجاری به داده‌های شرکت دسترسی دارند. علاوه بر این، نیازی به ادغام اطلاعات در سیستم‌ها و منابع مختلف نیست. پایگاه داده اصلی همچنین به بهبود تجزیه و تحلیل و گزارش‌ها کمک می‌کند. با نرم افزار ERP می‌توانید گزارش‌های مختلف را سریع‌تر و راحت تر ایجاد کنید. این گزارش‌ها شامل تمام عناصری مانند هزینه‌های مشتری و KPI است که نمای کلی بهتری از عملیات کسب‌وکار ارائه می‌کند. سرعت دسترسی به این گزارش ها به مدیران و تیم ها این امکان را می‌دهد که با دقت بیشتر و در زمان کمتر تصمیمات بهتری بگیرند. کارمندان وظایفی مانند گزارش گیری، نظارت بر موجودی، کنترل زمان و سفارشات را انجام می دهند. سیستم ERP می‌تواند همه چیز را به صورت خودکار انجام دهد. بنابراین ERP بهره وری، کارایی و سودآوری سازمان را افزایش می‌دهد. نرم افزار ERP راه‌هایی را برای بهبود رضایت مشتری ارائه می‌دهد. بهترین راه برای انجام این کار، ارائه کالاها و خدمات مشتری محور است. اکثر سیستم های ERP دارای یک ابزار CRM هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در یکی از آن‌ها ادغام کرد. با یک ERP، CRM شما از طریق عملیات تجاری به داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند. علاوه بر اطلاعات تماس، CRM می‌تواند جزئیاتی مانند تاریخچه سفارش و اطلاعات صورتحساب را در اختیار شما قرار دهد.

میتوانید نرم‌افزار erp را با مینی کامپیوترها اجرا کنید.

چرا در نرم‌افزار ابر ERP سرمایه گذاری می‌کنیم؟

پیاده سازی نرم افزار ابر ERP سریع و آسان است. همه داده‌ها را می‌توان از طریق اینترنت در هر زمان، هر مکان و در هر دستگاهی فراخوانی کرد. مقیاس پذیری و سفارشی سازی بسیار مهم هستند. به گونه‌ای که هر زمان که کسب و کار نیاز به تغییر دارد، مقیاس نیز باید تغییر کند. سیستم ERP ابری همچنین شرکت‌های بزرگ را با گزینه‌های سفارشی سازی به راحتی در دسترس قرار می‌دهد. به عنوان مثال، هر نرم افزار ERP باید به راحتی با سایر نرم افزارهای تجاری مانند نرم افزار حسابداری ادغام شود. علاوه بر یک‌پارچه سازی داده‌ها، روابط نیز باید بتوانند به خوبی یک‌پارچه شوند. ادغام‌های بیشتری در سیستم های ERP ابری نسبت به سایر سیستم های مستقل موجود است. بسته به ارائه دهنده ERP، سیستم‌های مبتنی بر ابر معمولا بر اساس عوامل مختلفی محاسبه می‌شوند. به عنوان مثال، در سیستم‌های مختلف مورد بحث در این مقاله، هزینه برآورد شده برای هر کاربر به صورت ماهانه به اشتراک گذاشته می‌شود. این باعث صرفه جویی در پول شما می‌شود. با رشد کسب و کار، شرکت می‌تواند به سطوح بالاتری برسد که مطابق با نیازهایش باشد. نتیجه اگر ERP مناسبی را انتخاب کنید، مطمئناً گام‌های مهمی در کسب و کار خود خواهید برد. نوع نرم افزاری که برای شما بهترین است باید بر اساس نیازهای تجاری، بودجه و اندازه شما انتخاب شود. هر شرکتی نیازها و اولویت‌های خاص خود را دارد. بنابراین بهترین نرم افزار ERP باید تمامی کارکردهای ذکر شده را داشته باشد و مبتنی بر فضای ابری باشد و باعث رشد شرکت شود.

جشنواره محصولات فروشگاه مینی کامیپیوتر