0
محتویات سبد خرید
تفاوت های مینی کامپیوتر و پی سی(pc)

تفاوت های مینی کامپیوتر و پی سی(pc)

وقتی صحبت از مینی‌کامپیوتر می‌شود اکثر افراد مختلف آن ار با کامپیوترهای معمولی اشتباه می‌گیرند؛ یا حتی نمی‌توانند متوجه اختلاف آن‌ها شوند. 
اما آیا مینی‌کامپیوتر همان کامپیوتر خانگی است؟ خیر؛ مینی‌کامپیوتر و کامپیوترهای خانگی شاید از نظر سخت‌افزاری و یا ساختار شبیه هم باشند؛ اما اگر دقیق و جزئی‌تر به آن‌ها نگاه کنیم متوجه تفاوت‌هایشان می‌شویم.
درواقع مینی‌کامپیوتر نسخه ضعیف شده و  فشرده کامپیوتر معمولی است که برای استفاده در محیط‌های کاری و صنعتی طراحی شده‌ است.
طراحی کوچک‌تر، مصرف انرژی کمتر، وزن سبک‌تر و قابلیت وصل‌شدن در پشت مانیتور از ویژگی‌های مینی‌پی‌سی است که کامپیوترهای معمولی از آن برخوردار نیستند.
در ادامه این مقاله از فروشگاه مینی‌کامپیوتر بیشتر در مورد تفاوت‌های این دو دستگاه توضیح می‌دهیم پس تا انتهای آن همراه ما باشید.

تفاوت‌های مینی‌کامپیوتر و کامپیوترهای خانگی

مینی‌کامپیوترها تفاوت‌های زیادی با کامپیوترهای خانگی دارند؛ مانند میزان مصرف انرژی و طراحی کوچک‌تر اما سؤالی که برای هر شخصی ممکن است پیش آید این است؛ آیا طراحی کوچک به همراه وزن سبک باعث محدودیت فضا برای ارتقا و قدرت پرداز مینی‌کامپیوتر نمی‌شود؟ باید در جواب این سؤال گفت، بله مینی‌کامپیوترها قدرت پردازش کمتری نسبت کامپیوترهای معمولی دارند.
در ادامه بیشتر در مورد تفاوت‌های این دو دستگاه صحبت میکنیم.

سایز مینی‌کامپیوتر

مینی‌کامپیوترها به دلیل داشتن طراحی صنعتی و اداری، ابعاد کوچک‌تری داشته و همین امر باعث وزن سبک و قابلیت جابه‌جایی آنها نسبت کامپیوترهای معمولی شده است.

مصرف برق مینی‌کامپیوتر

مینی‌کامپیوترها، به‌واسطهٔ استفاده از قطعات خاص و کوچک‌تر نسبت به کامپیوترهای معمولی مصرف برق کمتری دارند. نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد؛ اما به طور کلی 30 الی 70 درصد مصرف انرژی کمتری نسبت کامپیوتر های معمولی و خانگی دارند، که این امر برای ارگان ها ، ادارات و دیگر مشاغل اهمیت بسیار دارد چرا که باعث کاهش هزینه های آن ها میشود.

میزان مصرف انرژی کامپیوتر های خانگی

فضای ذخیره‌سازی مینی‌کامپیوتر و کامپیوتر

مینی‌کامپیوترها و کامپیوترهای خانگی از انواع حافظه‌های ذخیره‌سازی مانند HDD، SSD و SSD M2 پشتیبانی می‌کنند؛ اما کامپیوترهای معمولی به دلیل داشتن طراحی و فضای بزرگ‌تری توانایی پشتیبانی از فضای ذخیره‌سازی بیشتری را دارند.

فضای اضافی برای استفاده از HDD در کیس های معمولی

پورت‌ها

کامپیوترهای خانگی به دلیل داشتن فضای بیشتر و بزرگ‌تر انتظار می‌رود که تعداد پورت‌های بیشتری نسبت مینی‌کامپیوترها داشته باشند؛ اما این اختلاف در تمامی مدل‌های مینی‌کامپیوتر یکسان نیست و به مدل آن بستگی دارد.

تعداد پورت های مینی کامپیوتر

قدرت پردازش 

مینی‌کامپیوترها، دارای طراحی کوچکی هستند که باعث شده برای ارتقای قطعات یا استفاده از سخت‌افزار‌های قوی و بروز دچار محدودیت بوده و در برابر کامپیوترهای خانگی ضعیف‌تر هستند؛ بااین‌حال برندهایی  که از پردازنده‌های نسل 11 الی 13 در مینی‌کامپیوتر های خود استفاده میکنند.

پردازشگر

سیستم‌عامل

مینی‌کامپیوتر و کامپیوترهای خانگی هر دو قابلیت استفاده از انواع سیستم‌عامل‌های موجود در بازار را دارند.

قیمت

نمی‌توان برای مینی‌کامپیوتر و یا کامپیوترهای خانگی قیمت دقیقی را مشخص کرد؛ چرا که قیمت هریک بستگی به مشخصات سخت‌افزاری آن دارد.
کامپیوترهای معمولی به دلیل داشتن فضای کافی برای استفاده از سخت‌افزارهای پرقدرت و بروز قیمت بیشتری نسبت مینی‌کامپیوترها دارند.

کامپیوترهای خانگی برای چه افرادی مناسب است؟

کامپیوتر های خانگی برای هر شخصی مناسب است؛ و به طور کلی نمیتوان دسته از افراد خاصی را برای استفاده این دستگاه مشخص کرد  . 
کامپیوترهای خانگی همان‌طور که از اسمش مشخص است برای خانه محیط‌هایی بدون محدودت فضا طراحی شده‌اند. استفاده از کامپیوترهای خانگی در ادارات و یا ارگان‌ها توصیه نمی‌شود.
 کامپیوتر‌های خانگی فقط برای مشاغلی مناسب است که نیاز به تعداد کمی کامپیوتر قدرتمند دارند.

کاربرد مینی‌کامپیوتر

  • استفاده از نرم‌افزارهای سبک و اینترنت 
  • پخش انواع رسانه 
  • سیستم‌های کنترل 
  • استفاده به‌عنوان سرورهای خانگی 
  • انجام پردازش‌های معمولی و سبک